هوش مصنوعی گوگل بیماری های چشمی را تشخیص می دهد

گوگل با همکاری بیمارستان تخصصی چشم پزشکی مورفیلد در انگلستان به دنبال یافتن راه حل پزشکی برای تشخیص بیماری‌های چشمی است.

بیمارستان چشم پزشکی مورفیلد با بخش هوش مصنوعی گوگل یعنی DeepMind در پی یافتن روشی نوین برای تشخیص زود هنگام بیماری‌های چشمی، تیم تحقیقاتی را تشکیل داده اند.

پیش از این، DeepMind توافق همکاری برای به اشتراک گذاری اطلاعات بیماران با سه بیمارستان در لندن داشت که در مورد آن با انتقادات شدیدی مواجه شده بود.

توافقی که به موجب آن سه بیمارستان Royal Free، Barnet وChase Farm موظف بودند اطلاعات پزشکی مربوط به بیماران را در طی پنج سال گذشته و تا سال ۲۰۱۷ در اختیار گوگل قرار دهند.

گوگل در مورد آن اعلام کرد که داده‌های کلیوی را به امید توسعه نرم افزاری برای کارکنان پزشکی بررسی می‌کرد.

این نرم افزار که Streams نام داشت، اطلاعات یک میلیون و شسصت هزار بیمار را در اختیار DeepMind قرار می‌داد که از طریق آن پزشکان مطلع می‌شدند که بیمار در معرض خطر ابتلا به آسیب حاد کلیوی (AKI) است.

اما این همکاری جدید با گوگل انتقادی را به همراه نخواهد داشت، چرا که از یک میلیون اسکن چشم ناشناس برای آموزش هوش مصنوعی گوگل، استفاده خواهد شد.

الگوریتم‌های یادگیری ماشینی تصاویر را برای یافتن نشانه‌ای از بیماری‌هایی مانند دژنراسیون ماکولا، و رتینوپاتی دیابتی جستجو خواهند کرد که ممکن است از دید انسان مخفی بماند.

رتینوپاتی دیابتی یکی از علل اصلی کاهش دید است و کسانی که دیابت درمان نشده دارند ۲۵ برابر شانس بیشتری برای کوری نسبت به افراد عادی دارند، اما گوگل اعلام کرده است که تشخیص زود هنگام این بیماری می تواند تا ۹۸ درصد از آسیب‌های حاد و جدی به بینایی را کم کند.

به دلیل ناشناس بودن داده‌هایی که در این بررسی مورد استفاده قرار می گیرند نمی توان هویت بیماران را تشخیص داد، و اسکن های مورد استفاده در این تحقیق به سوابق بیماران مربوط می شوند. بنابراین نتایج این تحقیقات برای بهبود درمان در آینده استفاده خواهند شد و در حال حاضر بر روند درمانی بیماران هیچ تأثیری نخواهد داشت.

ویرایش : سامینتک
منبع : کلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :