موفقیت برنامه نویس در برنامه نویسی ۲

در قسمت اول این موضوع تا حدودی در مورد ارتباط ریاضیات و برنامه نویسی صحبت کرده بودیم. و حالا ادامه ی این موضوع:
در ادامه با ما همراه باشید.

انکار ارتباط کامپیوتر و ریاضی غیر ممکن است، ریاضیات یکی از علوم پایه است و بسیاری از قوانین بر پایه ی ریاضیات بنا شده اند. اما این دلیلی بر این نیست که کامپیوتر یا برنامه نویسی زیر مجموعه ای از ریاضی باشد. مثال های بسیار زیادی می توان زد که کامپیوتر به کمک حل بسیاری از مسائل ریاضی کمک کرده است.
آیا رسم نمودارهای چندبعدی و یا محاسبات نجومی تا میلیاردها رقم دقت توسط ریاضیات بدون کمک کامپیوتر امکان پذیر است؟
می توان مثال های بسیار زیادی پیدا کرد که نابغه ی ریاضیات هستند و از نوشتن یک خط کد برنامه نویسی عاجزند‌ و برعکس این موضوع هم وجود دارد.

حالا یک نکته ی جالب: همان طور که گفته شد می توان برای بیش‌تر کاربردهای ریاضیات در برنامه نویسی معادل پیدا کرد. حالا مثال های ساده ولی بیش‌تری می‌زنیم.
چگونه تعداد ارقام یک عدد را پیدا کنیم؟
روش ۱ ریاضی: بعد از چند تقسیم متوالی تا زمانی که عدد به صفر برسد تعداد تقسیم ها، همان تعداد ارقام را نشان می دهد.
روش ۲ ریاضی: لگاریتم یک عدد در مبنای ۱۰ تعداد ارقام را نشان می دهد.

(آیا در کتاب های ریاضی رشته کامپیوتر این روش ها بسیار ساده و پایه توضیح داده شده اند؟ یا در آن کتاب ها به مطالب کاملا بیگانه با کامپیوتر پرداخته شده است؟)

روش معادل: برنامه نویسی های مدرن متدی با نام strLen یا Len یا lenght یا … برای پیدا کردن طول رشته (در این جا رشته ی عددی) وجود دارد.

چگونه یک ساعت آنالوگ طراحی کنیم. سوال را ساده تر مطرح می کنم. چگونه می توان یک خط را مثل عقربه های ساعت بچرخانیم؟
روش ریاضی: یک خط دو نقطه اصلی دارد که در ابتدا و انتهای آن قرار دارد. (اگر می خواهید بگویید خط بی نهایت است وارد حاشیه شده اید)
حالا کافیست مختصات یکی از نقاط را ثابت نگه داشته و نقطه ی دیگری با مختصات (sin x,cos x) ایجاد کنید. با بیش تر کردن مقدار x خط در جهت عقربه های ساعت شروع به چرخیدن می کند.
روش معادل: در کتابخانه ی دایرکت ایکس (3D,2D) یا گیم انجین ها یا برخی از کتابخانه های ریاضی متد Rotate برای چرخاندن یک خط وجود دارد.(چرخاندن نقطه حول نقطه ی دوران)

اما حالا یک سوال، اگر ریاضیات به طور مستقیم در موفقیت در برنامه نویسی تاثیر ندارد، پس چطور یک برنامه نویس موفق باشیم؟ آیا زبان انگلیسی جواب این سوال است؟

در آینده در مورد ارتباط کامپیوتر و زبان انگلیسی بحث می کنیم.

لطفا نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

نویسنده: سام
منبع: سامینتک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :