نکات امنیتی در اندروید

در این جا به چند نکته ی امنیتی و کاربردی در اندروید اشاره می کنیم که دانستن آن ها برای کاربران این سیستم عامل محبوب و فراگیر لازم است.
چه کارهایی باید انجام دهیم تا امنیت اطلاعاتمان در این سیستم عامل حفظ شود؟ چه کارهایی امنیت این سیستم عامل را به خطر می اندازد؟
در ادامه در مورد این موضوع مهم و جالب بحث می کنیم.

نصب برنامه:
در صورتی که شما از سیستم عامل اندروید شرکتی و استاندارد(روت نشده) استفاده می کنید، سیستم عامل شما بسته است، یعنی برنامه هایی که در آن اجرا می شوند با محدودیت های نرم افزاری و سخت افزاری شدیدی روبرو هستند. در نتیجه کار برای سازندگان ویروس ها و برنامه های مخرب بسیار مشکل است. در این حالت تقریبا تنها راه نفوذ به اندروید شما نصب برنامه های تائید نشده و غیر قابل‌اعتماد توسط خود شما است(که ممکن است توسط سازندگان ویروس آلوده شده باشند)
پس باید برنامه های اندروید خود را از منبع معتبر و امنی تهیه کنید. البته این کار بسیار مشکل است. چون که حتی همه ی برنامه های گوگل پلی هم کاملا امن و قابل اعتماد نیستند.
اما یک نکته ی مهم تر و کاربردی تر،
بعد از این که یک برنامه ی اندروید(apk) را تهیه کردید قبل از نصب با یک پنجره روبرو می شوید که در آن دسترسی های آن برنامه به امکانات سیستم عامل را نشان می دهد.
مثلا دسترسی به دوربین، ویبره، اینترنت و مخاطبان و …
مثلا یک برنامه کلکسیون پیامک معمولا به اینترنت دسترسی دارد (برای به روز رسانی پیامک ها) یا مثلا برنامه ی مدیریت فایل به حافظه ی داخلی و رم دسترسی دارد و …
منطقی است که یک برنامه ی مارکت اندروید به دوربین یا مخاطبان یا مثلا ماشین حساب به ضبط صدا دسترسی داشته باشد؟ اگر دسترسی داشت پس به راحتی می توان فهمید این برنامه قابل اعتماد نیست.

آنتی ویروس:
وجود آنتی ویروس در اندروید به اندازه ی ویندوز ضروری نیست. اما در صورتی که از اندروید روت شده استفاده می کنید پیشنهاد می شود حتما از آنتی ویروس به روز استفاده کنید.
آنتی ویروس ها در اندروید معمولا برنامه های مخرب شناخته شده را (در صورتی که بدون شناخت لازم آن ها را روی حافظه کپی یا نصب کرده اید) پیدا می کنند و از بین می برند.

وای فای و بلوتوث:
سعی کنید وای فای و یا بلوتوث دستگاه خود را به مدت طولانی روشن نگذارید چون امکان هک شدن آن وجود دارد. هکر از طریق بلوتوث و مخصوصا وای فای می تواند به راحتی به سیستم عامل شما نفوذ کند.

نویسنده: سینا مرادی
منبع: گروه امنیت سامینتک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :