وزیر ارتباطات: حذف اپلیکیشن های ایرانی اپ استور ربطی به تحریم ها ندارد

همان طور که می دانید کمپانی اپل در روزهای اخیر اپلیکیشن های ایرانی اپ استور را به بهانه تحریم ها حذف کرده که موجی از اعتراضات را در میان کاربران و توسعه دهندگان ایرانی به دنبال داشته است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات کشور نیز به موضوع مورد بحث واکنش نشان داده و از پیگیری حقوقی ماجرا خبر داده بود. وی همچنین با اشاره به این که بخشی از اقدامات اپل ربطی به تحریم ها نداشته و از چند ماه پیش آغاز شده گفت:

برخی موضوعات به مقررات داخلی اپل برمی گردد. سختگیری های اولیه از چند ماه پیش شروع شد؛ چون اپلیکیشن های ایرانی به سیستم بانک جهانی متصل نبودند، شیوه های پرداخت از طریق درگاه های بین بانکی بود که این امر با مقررات اپل منطبق نیست.

ما از اپل سیگنال های خوبی داشتیم، این شرکت حتی دو هفته پیش پشتیبانی از زبان فارسی را هم اضافه کرده و پیغام خوش آمد به ایرانیان داد؛ اما پس از آن حذف اپلیکیشن های ایرانی شروع شد که رفتار اخیر اپل قابل قبول نبوده و ربطی هم به تحریم ها ندارد.

وزیر ارتباطات در ادامه عنوان کرد که تحریم ها شامل حوزه فناوری اطلاعات نیستند و با اشاره به بازار 4 میلیارد دلاری اپل در ایران افزود:

دکتر ظریف هم با حساسیت موضوع را پیگیر هستند، امیدواریم این مسئله با پیگیری های دیپلماتیک و حقوقی حل شود. درست است که تعامل مالی مستقیم با اپل نداریم و اپل نماینده قانونی در ایران ندارد؛ اما ۱۱ درصد ازمردم ما از گوشی های اپل استفاده می کنند و اپل باید به کاربران خود احترام بگذارد.

لازم به ذکر است که به گفته جهرمی، اپل با ارسال یک ایمیل به وزارت ارتباطات اعلام کرده که نمی تواند با کشورهای تحت تحریم آمریکا همکاری کند که با توجه به موضوعات مورد اشاره، وزیر ارتباطات اظهار داشت:

اکنون در تلاش برای حمایت از اپلیکیشن های داخلی هستیم و این موضوع را از چارچوب های قانونی پیگیری حقوقی می کنیم و امیدواریم حل شود. اگر غیر از چارچوب های معمول خصومتی وجود دارد موضوع را با نوع نگاه دیگری پیگیری خواهیم کرد.

البته به نظر می رسد بیشتر سوء تفاهمی است که قابل حل باشد و امیدواریم اپل فرآیند سابق را برای کاربران ایرانی داشته باشد،‌ اما اگر ببینیم سوء تفاهم نیست و سوء نیت است، باید تدابیر دیگری اتخاذ کنیم.

منبع: ایسنا

4 thoughts on “وزیر ارتباطات: حذف اپلیکیشن های ایرانی اپ استور ربطی به تحریم ها ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :