هکر و ویروس، نابودگر کامپیوتر (قسمت اول)

تقریبا دیگر هیچ کس نیست که با تعریف ویروس آشنا نباشد.
ویروس یک برنامه ی کوچک و مخرب است که با هدفی خاص طراحی و روی دستگاه های مختلف از جمله کامپیوترها منتقل می شود.

پس در ادامه مطلب چند سوال مهم و فراگیر در این مورد مطرح می کنیم.

۱- آیا می توان به کرم ها و تروژان ها و…. هم ویروس گفت؟ به صورت تخصصی جواب خیر است ولی به صورت عام به هر برنامه ی مضری که به سیستم آسیب می زند می توان ویروس گفت. مثلا با خرید یک آنتی ویروس، علاوه بر جستجوی ویروس ها، ممکن است کامپیوتر شما از برخی خطرات هکران محترم و ویروس ها هم در امان بماند. 

۲- یک نرم افزار جاسوسی یا تروژان ها می توان تا چه اندازه می تواند اطلاعات از طریق اینترنت به سرور خود برساند؟ نرم افزارهای جاسوسی معمولا قبل از انتقال اطلاعات آن ها را به صورت رمزی در آورده و فشرده می کنند بعد اطلاعات را منتقل می کنند. این جا میزان فشرده سازی مهم است. هر چه میزان فشرده سازی بیش تر باشد جاسوس بیش تر به هدف خود نزدیک می شود. به گفته ی یکی ازکارشناسان محترم میزان فشرده سازی آن ها به طوری است که ممکن است یک ترابایت را به یک مگابایت تبدیل کند . اما این صد درصد غیر ممکن است. فشرده سازی قدرتمندی صورت می گیرد ولی نه در این حد.
به طور دقیق نمی توان میزان فشرده سازی برنامه های جاسوسی را پیدا کرد چون این میزان برای اطلاعات متنی و رسانه ای متفاوت است. برای اینکه به تفاوت پی ببربد بعضی از اطلاعات خود را مثلا با نرم افزار WinRar و WinZip فشرده کنید.

۳- ویروس ها به سخت افزار هم آسیب می رسانند؟ خوشبختانه بیش تر ویروس ها با هدف نابودی سخت افزار ساخته نشده اند اما متاسفانه ویروس های خطرناکی هم هستند که با اختلال در کارایی سخت افزار آسیب مالی و یا حتی جانی به بار می آورند . مثلا ویروسی به نام stuxnet (با بالا بردن سرعت فن) می تواند خسارت های جبران ناپذیری ایجاد کند.

۴- هدف از ساختن این همه ویروس چیست ؟ اشخاص یا سازمان هایی که ویروس می سازند دلایل مختلفی برای این کار دارند. یکی از این دلایل شخصی است. یعنی برای ابراز مخالفت سعی می کنند طرف را ادب کنند! دلیل دیگر جاسوسی است. دلیل دیگر می تواند رقابت و دشمنی بین شرکت های سازنده نرم افزار باشد. و آخرین دلیل که معمولا شامل افراد بی تجربه هم می شود می تواند بیکاری و بیماری روانی! باشد. معمولا آخرین نوع ویروس نام برده به سرعت خود را نشان می دهند.

۵- آیا ویروس ها می توانند فایل ها را پاک کنند؟ مشخص است بله ولی تجربه نشان می دهد کسانی که ویروس می سازند حذف و نابودی فایل کاربران بدردشان نمی خورد. پس ویروس های کمی با این عواقب وجود دارند.

لطفا ما را از نظرهای خود آگاه کنید.

نویسنده: سینا مرادی
منبع: سامینتک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :