مایکروسافت چگونه می خواهد گوگل را از پا درآورد؟

مایکروسافت با تمرکزش بر دنیای موبایل، به چه می اندیشد؟ این سوالیست که ذهن بسیاری را درگیر کرده است. استراتژی های نادلا روز به روز مشخص تر می شوند؛ مخلوط ویندوز ۱۰ به عنوان هسته ی پردازشی این شرکت به همراه تکثیر اپکیلیشن های مجانی که به سیستم پردازش ابری این شرکت گره خورده اند، روز به روز قوی تر می شوند.

اولویت اول این شرکت حال با سیستم پردازش ابری و «موبایل» است. حالا می خواهیم در کنار شما به یکی دیگر از حرکات زیرکانه ای که ردموندی ها در بحث «مبارزه ی موبایلی» داشته اند، بپردازیم. بخصوص Cyanogen .

بر اساس گزارش منبع موثقی مانند Wall Street Journal، مایکروسافت به تازگی برای توسعه ی رام سیانوژن، مبلغی برابر با ۷۰ میلیون دلار را به عنوان «کمک مالی» در اختیار این شرکت کوچک قرار داده است.

چرا مایکروسافت دست به این بازی زده است؟

شک داریم غول نرم افزاری، با این کار اهداف مالی را دنبال کرده باشد، راه های بسیار بهتری برای سرمایه گذاری های مالی و مطمئن با چنین سرمایه ای وجود دارد. اما واقعا چرا شرکتی نظیر مایکروسافت باید به سراغ یک کمپانی کوچک برود و ۷۰ میلیون دلار به آنها کمک کند؟

بیاید بازی حدس و گمان را آغاز کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

با آسان ترین حدس شروع می کنیم؛ سیانوژن را نمی توان دشمن گوگل خواند و اصولا اساس کار این رام توسط پروژه ی متن باز اندروید بنا شده است و شاید بشود گفت گوگل و سایر سازندگان با حسن نیت خود اجازه می دهند که ROM یاد شده بر روی دستگاه هایشان نصب گردد؛ اما یک ضرب المثل قدیمی که می گوید:‌ «دشمن دشمن من، دوست من است» را فراموش نکنید.

مایکروسافت تلاش دارد حتی در مقیاسی کوچک هم که شده، گوگل را بی ثبات کند؛ پیروزی اش در این امر نیز موفقیتی استراتژیک محسوب می شود، هر قدر هم که کوچک باشد.

همانگونه که گفتیم، آخرین به روز رسانی اندروید به سرعت انجام نمی شود و از سوی دیگر بیشتر کمپانی های سازنده دستگاه های همراه نیز از اتکای بیش از حدشان به «یک» پلتفرم، احساس راحتی نمی کنند. این همان بخشی است که سیانوژن می تواند در آن سرمایه گذاری کند، خود را به عنوان یک جایگزین معرفی کند و امکانات بسیاری را که حتی اندروید به کاربر نمی دهد را ارائه سازد. در صورت درست بودن این فرض، تمامی این اتفاقات خارج از حوزه ی قدرت گوگل خواهند افتاد و در بلند مدت نیز باعث تضعیفش می گردند؛ همین امر، موجب می شود تا مایکروسافت موقعیت هایی طلایی پیدا نماید.

غول نرم افزاری نمی خواهد صرفا خود را پایبند یک پلتفرم کند و تمایل دارد در همه ی پلتفرم ها، با پردازش ابری اش، حضوری مستمر از خود ارائه دهدشد؟

تعداد بسیاری از اپلیکیشن های موجود در کاتالوگ مایکروسافت قابلیت راه یابی به اندروید ( و iOS ) را دارند که کاربران را وارد منطقه ی نفوذ و قدرت این شرکت می کنند. سیانوژن به دلیل تایید نشدن OS اش در Google Play Services نمی تواند از Gmail، Maps و سایر سرویس های گوگل به شکل پیش فرض استفاده کند. (امکان نصب جداگانه وجود دارد) داشتن یک همراه در میانه ی راه (مایکروسافت) باعث افتادن چه اتفاقاتی خواهد شد؟

مایکروسافت تلاش دارد حتی در مقیاسی کوچک هم که شده، گوگل را بی ثبات کند.
بی شک مایکروسافت با کمال میل Outlook، آفیس و سایر اپلیکیشن های خود را در اختیار سیانوژن قرار می دهد. نادلا، مانند طفلی که می خواهد راه رفتن را یاد بگیرد، در حال آرام قدم گذاشتن در دنیای موبایل بوده و فرض سرمایه گذرای در سیانوژن نیز یکی از همان قدم های کوچک و آرام اما رو به جلو است. با مبلغی اندکی که مایکروسافت سرمایه گذاری نموده، می تواند برای گوگل دردسر آفرین شود و رقیب او را به ساخت محصولاتی بهتر تجهیز نماید. سپس استراتژی اولویت موبایل و سیستم پردازش ابری اش را تقویت نموده و خود را در میان دل کاربران سایر پلتفرم ها جا کند.

در نگاه نزدیک به نظر می رسد این حرکات، پیروزی های بزرگی برای این شرکت به همراه ندارند اما اندکی که دور ایستاده و به قامت مایکروسافت بنگرید، می بینید که این شرکت از راه های کوچک بسیاری برای ضربه زدن به رقبایش، در حال وارد کردن اسب های تروجان خود به مقر فرماندهی آنها بوده و زمانی که تمام این اسب ها با هم متحد گردند، شاید کمی برای سایر شرکت ها دیر شده باشد.

ویرایش: سامینتک
منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *




Enter Captcha Here :