جستجوگرهای ایرانی و اینترنت ملی

جستجوگرهای ایرانی و اینترنت ملی

ملی، ایرانی، داخلی!

مدتیه این اصطلاح ها رو زیاد میشنویم. اما اینها به چه معنا هستند؟ اصلا خوبن یا بد؟

اینترنت زنجیره یا شبکه ای از شبکه هاست که توی سراسر دنیا پخش هستند. حتی وقتی گوشی شما به اینترنت متصل میشه یعنی شما هم جزوی از اینترنت هستید و توی گسترش اون نقش داشتید.

اما اینترنت ملی به چه معناست؟ اینترنت ملی یعنی پاره کردن این زنجیره و اجازه دسترسی به اون شبکه هایی که فقط داخل ایران وجود دارن. پس اینترنت ملی یا به عبارت دیگه اینترانت یک شبکه داخلی محروم از امکاناتیه که توی اینترنت جهانی و واقعی وجود داره.

اینترنت ملی، قطع دسترسی به اینترنت بین المللی

مدتی که دسترسی اینترنت جهانی توی ایران قطع بود به ناچار مجبور بودیم از جستجوگرهای ایرانی استفاده کنیم. توی مقاله ای مرتبط با پایان نامه رشته ی خودم (نرم افزار) به کلمه NS2 برخورده بودم و میخواستم مفهوم اون رو پیدا کنم. توی یکی از جستجوگرهای ایرانی این کلمه رو جستجو کردم. تمام نتایجی که نمایش داده شدند مرتبط با گاز دی اکسید کربن یا همون CO2 بودند اما چیزی که من دنبالش بودم شبیه ساز شبکه کامپیوتری بود!!! این ناامید کننده ترین پاسخی بود که میشد دریافت کرد.

من خودم برنامه نویس هستم. میدونم ساخت یک جستجوگر وب صرفا به سادگی پیاده کردن یک خزنده (Crawler) و یک دیتابیس با الگوریتم های جستجوی الاستیک نیست و باید از الگوریتم های یادگیری ماشین (داده کاوی، شبکه عصبی و آماری و …) هم استفاده کرد و حتی با وجود این ها باز نیازمند کاربرهای زیادی از قشرهای مختلف هست که از این سامانه ها به طور مداوم استفاده کنند تا الگوی استفاده و جستجوی کاربران توسط هوش مصنوعی سیستم یاد گرفته بشه و نتایج مطلوب تری در آینده تولید کنه. یعنی هرچی بیشتر از این جستجوگرها استفاده بشه نتایج بهتری هم تولید میکنن

جستجوگری مثل گوگل به دلیل استفاده کردن از این تکنیک ها و استفاده مداوم جامعه ی کاربری گسترده مطلوب ترین نتایج رو تولید میکنه و تقریبا خیلی از ماها توی صفحه اول نتایج جستجوی اون به جواب مورد نظرمون میرسیم!

و حالا یک موضوع دیگه، گوگل جستجوگری برای جستجوی محتوای تمام اینترنته، در صورتی جستجوگرهای ایرانی در صورت ملی شدن اینترنت مجبورن فقط محتوای شبکه داخلی رو جستجو کنن! یعنی نادیده گرفتن مطالب حدود 195 منهای یک کشور جهان و فقط نمایش مطالب یک کشور!! شما هر سوالی به ذهنتون میرسه به احتمال زیاد برای یک نفر دیگه بین 8 میلیارد انسان دیگه به وجود اومده بوده و اگه پاسخی براش وجود داشته بوده از قبل اون رو توی اینترنت منتشر کرده! از سوال های مرتبط با تخصص و شغلتون گرفته تا مسائل روزمره ی زندگی هر انسان. به نظرتون جستجوگر ایرانی صرفا با جستجو در شبکه ملی با نادیده گرفتن نظرات و علم و تجربه اون 8 میلیارد انسان و صرفا بر پایه ی اطلاعات حداکثر 80 میلیون ایرانی چه کمکی به شما میتونه بکنه؟ به کمک یک فرمول ساده آمار و احتمالات به جواب تقریبا صفر درصد موفقیت میرسید.

پس برنامه نویس هامون برای رسیدن به سطح جستجوگر گوگل (و مابقی نرم افزارها و محصولات خارجی) کار خیلی سختی (و حتی گاها غیرممکنی) در پیش دارن و صرفا حمایت از اونها کافی نیست. یک نکته خیلی مهمتر از حمایت وجود داره که خیلی ها از جمله مسئولان کشور ظاهرا از این نکته بدیهی بی اطلاع هستند و با افتخار دائما روی اون تاکید میکنند!!!

ما به برنامه نویس های مبتدی تقریبا از روز اول این ضرب المثل رو تاکید و هر روز به خودمون هم یادآوری میکنیم:

Don’t Reinvent The Wheel, Unless You Plan on Learning More About Wheels

چرخ را دوباره اختراع نکن، مگر اینکه بخواهی بیشتر در مورد چرخ ها بدانی

چیزی که وجود داره چرا باید دوباره اون رو به اسم “ملی” تولید کنیم؟ چرا باید وقتی یک نسخه فوق العاده پیشرفته از چیزی که چندین ساله سراسر دنیا از اون استفاده میکنن رو باید کنار بزنیم و اون رو از نو بسازیم؟ چرا باید از چرخی دایره ای، بهینه سازی شده، کم هزینه، مقاوم، ایمن و … که قبلا تولید شده چشم پوشی کنیم و از چرخ مربعی خودمون (که هنوز سالها تا رسیدن به این تجربه که همون چرخ دایره ای بهتره باقی مونده) باید استفاده کنیم؟

هر محصولی باید با یک ایده ی نو تولید بشه مگر اینکه از قبل مخاطبش رو داشته باشه! نمیشه به زور محصولی رو که از قبل هیچ مخاطبی نداره تولید کرد و مردم رو مجبور به استفاده از اون کرد!

من سینا مرادی، موسس و برنامه نویس شبکه اجتماعی ایرانی کافه هستم. اما میپذیرم این برنامه در مقابل شبکه های اجتماعی بزرگی مثل فیس بوک، توییتر و اینستاگرام به تنهایی حرف زیادی برای گفتن نداره. بدون شک اونها از لحاظ وسعت طیف کاربران، امکانات، سرعت، قابلیت اتکا، ظرفیت و حتی امنیت از برنامه های ما قوی تر هستند. به همین دلیل بعد از سه سال فعالیت کافه – در بازار ایرانی – هنوز تعداد کاربران فعال زیادی نداریم. اون کاربرانی که از برنامه ی ما استفاده میکنند نه بخاطر امکانات اون بلکه بخاطر جو کوچیک و صمیمی جامعه کاربران اون عضو شدند. اما نمیشه کل مردم رو مجبوربه استفاده از این جو کرد چون در این صورت تنها دلیلی که اون عده کاربر عضو شده بودند هم از بین میره! نتیجه حمایت بی نظارت دولت از خودروهای داخلی و ممنوع کردن واردات خودروهای استاندارد خارجی (مالیات سنگین و …) شد ارابه های مرگ (خودروی بی کیفیت) و گران قیمت داخلی و مافیای خودرو …

اگه از ما برنامه نویس ها حمایت بشه بدون شک میتونیم برنامه هایی با امکانات و ظرفیت های بیشتر و قدرتمندتری منتشر کنیم. اما باید به کاربر (مردم) اجازه بدیم خودشون ما رو انتخاب کنن، با تبلیغ، تشویق، ایده ی نو و … نه با اجبار! اعتماد رو نمیشه به زور به مردم غالب کرد و متاسفانه مردم دیگه به ما برنامه نویس های ایرانی (و کلا تولید کننده های داخلی) اعتماد ندارند.

امیدواریم حمایت دولت ها با فکر قبلی و برنامه ریزی شده انجام بگیرند و اجازه بدهند رقبا هم (در زمینه ی تولید) حضور داشته باشند تا جلوی انحصارها و مافیاها گرفته بشود و در اینصورت رقابت باعث بهبود کیفی (نه فقط کمی) تمام محصولات ایرانی بشود.

نویسنده: سینا مرادی – موسس سامینتک

One thought on “جستجوگرهای ایرانی و اینترنت ملی

  1. دمت گرم… حرف حساب جواب نداره…
    فیلترینگ و سانسور راه حل این ماجرا نیست… باید دنبال راه چاره بود.
    قطعی اینترنت و این اینترنت ملی که ازش دم ميزنن اگه بخوان راه بندازن خودشون هم ميدونن بخش اینترنتی و ای تی کشور کامل فلج ميشه… چون توانش رو ندارن و بعد از اون هم اصلا چیز نشدنی وقتی چیزی هست و وجود داره… اینترنت دیوار نداره محصورش کنی دیگه اینترنت نیست… موفق باشی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نه =